Een tijdje geleden vertelde iemand met wie ik samenwerkte mij het volgende:

Hij bezoekt zeer regelmatig netwerkbijeenkomsten, en bij deze werd er zeer veel waarde aan gehecht dat de deelnemers ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Zoveel waarde dat het de bedoeling is om bij afwezigheid een vervanger te zoeken. Eén van de deelnemers kon maar moeilijk een vervanger vinden en had in uiterste nood zijn schoonmoeder gevraagd. Er werd wat over gegniffeld, maar zijn schoonmoeder bleek een uiterst gezellige en sociale dame met wie het prettig bijpraten was over hobby, sport en …werk. Want wat bleek: één van de gesprekspartners gaf in het gesprek aan op zoek te zijn naar een specifiek bedrijf waar hij graag mee wilde samenwerken. Schoonmoeder vertelde vervolgens dat ze één van de managers bij deze organisatie kende via de tennisvereniging waar zij beiden tennissen. Ze sprak de beste man weleens langs de lijn of aan de bar. Het contact wilde zij wel leggen. Zo gezegd, zo gedaan. Het leverde deze zakenrelatie van de schoonzoon een mooie samenwerking en nieuwe kansen op in het verdiepen van zijn werkveld.

Netwerken niets voor jou?

Behoor je tot het type persoon dat netwerken maar een nare manier van omgang vindt? Met dat over-en-weer geschuif van visitekaartjes, wat oppervlakkige zakenpraat en handje schudden?
Gezien het bovenstaande verhaal (waar gebeurd!) is het misschien tijd om dat beeld bij te stellen. Ik deel dit verhaal vaak in trainingen, bijvoorbeeld wanneer mensen aangeven “dat netwerken maar niets te vinden, en al helemaal niet voor mij”.

Nieuwe kansen en samenwerking

Netwerken is niet alleen voor ondernemers in strakke pakken die visitekaartjes uitwisselen. Immers: als je zelf een goede loodgieter nodig hebt omdat je de badkamer wilt verbouwen, vind je het vast prettig wanneer je van een goede kennis een vertrouwd adres krijgt omdat hij of zij goede ervaringen heeft met deze persoon. En je zult vast weleens anderen advies hebben gegeven op dat gebied. Het is vaak de beste reclame voor loodgieters, aannemers of klusjesmensen. Maar ook effectief bij het vinden van een goed pension voor je huisdier, de studiebegeleiding van je kinderen, een uitstekend garagebedrijf, een pc-reparateur, een fotograaf of een yoga-instituut. Ik kan nog meer voorbeelden noemen, maar mijn oproep is vooral: zet het ook in voor je werk. Zorg ook in je werk dat je een breed netwerk hebt (en dat ook bijhoudt) met mensen die je echt kent, niet alleen in je eigen vakgebied maar vooral ook daarbuiten. Wanneer je meent te horen dat iemand een vraag heeft over een gebied waar jij iemand kent die daar verstand van heeft, beveel deze dan aan en leg het contact. Je zult zien dat op termijn mensen dit ook naar jou gaan doen en je weten te vinden in jouw werkgebied en expertise. Dat maakt je werk interessanter, leuker en uitdagender. Bovendien: mocht je ooit op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging, dan kan zo’n netwerk ook bijzonder nuttig zijn.

Sluit dus niet bij voorbaat je schoonmoeder en de tennisvereniging uit (of andere familie, vrienden, kennissen, verenigingen, sportorganisaties of bijeenkomsten).

PS: om te zorgen dat mensen jou ook weten te vinden, is het natuurlijk handig wanneer je kort én interessant kunt uitleggen wat jij in je werk te bieden hebt. Klik hier door naar het artikel met tips voor een kort mondeling profiel.

Recent Posts

Vul je zoekopdracht in.