Wellicht ben je net terug van zomervakantie, of je gaat nog. Stel je voor, je komt terug van vakantie en na al dat mooie weer valt het je op hoe verschrikkelijk vies de ramen van je huis zijn van al die Nederlandse regen. Je gaat een glazenwasser bellen want zo kan het niet langer…
Veel informatie..
De glazenwasser begint enthousiast te vertellen hoeveel ramen hij wast in een uur, hoe hoog de flatgebouwen zijn waar hij werkt, hoeveel klanten hij al bedient en in welke wijken hij zijn klanten heeft. Ook vertelt hij welke apparatuur hij gebruikt, hoe dat werkt en welke schoonmaakmiddelen hij gebruikt.
Waarschijnlijk ben je inmiddels afgehaakt. Want wat wil je weten? Dat hij jouw probleem gaat oplossen en wat het resultaat daarvan is, namelijk dat je weer brandschone ramen krijgt en dat hij regelmatig terugkomt om het zo te houden.
Waarom vertel je dan wel, wanneer iemand naar je werk vraagt, zoveel details waar niemand op zit te wachten? Zoals wat je taken zijn en wat je precies doet, liefst zoveel mogelijk in detail. Met wat voor systeem, software of apparatuur je werkt en hoe complex dat is. Op welke locatie je werkt, met welke collega’s. Welke tegenslagen je tegenkomt en hoe ingewikkeld het allemaal is.
Welk probleem los je op en voor wie?
Natúúrlijk is dit overdreven en doe je dat niet 😉. Of wel? Zelfs professionele verkopers maken soms de fout om veel te vertellen over de productspecificaties van datgene wat ze verkopen. Terwijl de klant wil weten wat het voor hem of haar oplevert, of het zijn probleem oplost en wat het resultaat is.
Wat is het resultaat?
Als iemand je dus vraagt wat je voor werk doet, vertel dan kort en bondig wat jouw werk voor een ander oplevert; welke problemen jij oplost voor wie en wat het resultaat daarvan is. En liefst in zo kort mogelijke tijd. Nog mooier is als je er een klein grappig detail bij vertelt of aan het einde een vraag stelt, bijvoorbeeld of de ander dat probleem (her)kent.
Een profilerende pitch
Zo’n praatje noemen we ook wel een elevator pitch. Omdat je bij een ontmoeting in een lift slechts kort de tijd hebt om te zorgen dat de ander je onthoudt. Net als die glazenwasser. Een elevator pitch kun je voorbereiden en schrijven wanneer je op zoek bent naar nieuw of ander werk. Maar waarom zou je dat niet eerder doen? Gewoon, omdat je dan jezelf al eerder en voor andere doelen kunt presenteren en het is altijd handig. Krijg je misschien die baan wel spontaan aangeboden omdat iemand zich jou nog herinnert. Je vertelde immers wat je voor anderen voor elkaar kunt krijgen…
Meer weten? Of leren hoe je een pitch schrijft en je beter profileert? Klik hier